Therapie

Therapie

De benadering vanuit de holistische visie, dat lichaam en geest met elkaar verbonden zijn, vormt de basis van mijn begeleiding. Er bestaat een samenspel van lichaam en geest. Het lichaam heeft de wijsheid en herkenning in zich van wie je werkelijk bent. 

Psychosomatische fysiotherapie is een specialisatie van de fysiotherapie die zich richt op de samenwerking tussen lichaam en geest: ‘Psychosomatisch’ het woord zegt het al; -psyche- betekent geest, en -soma- betekent lichaam. Tijdens de behandeling worden dus zowel de lichamelijke als de mentale (gedrag, emoties)  aspecten van uw hulpvraag/klacht meegenomen.

Mentale begeleiding

De mentale begeleiding is er op gericht u bewust te maken van wat er speelt of aan de hand is en wat uw gedrag hierbij is. Bewustzijn en inzicht verkrijgen in uw eigen doen en laten en uw eigen persoonlijkheid. U kunt ontdekken dat aangeleerd gedrag in het verleden u niet meer dient in het nu. Of dat positieve eigenschappen kunnen leiden tot overbelasting of pijn (bv. verantwoordelijkheidsgevoel, perfectionisme). Door het lichaam bij dit bewustzijnsproces te betrekken zult u zien dat het vergemakkelijkt wordt. 

Ik maak hierbij gebruik van de volgende methoden: NLP-interventies, cognitieve gedragstherapie, boeddhistische wijsheden, leer Zijnsorientatie, mindfulness, visualisaties.

Lichaamsgerichte begeleiding (lichaamswerk)

De lichaamsgerichte begeleiding (lichaamswerk) is er op gericht te leren voelen wat er is. Contact maken met uw lichaam. Waar bevindt zich spanning/ontspanning, uw ademhaling? Het lichaam heeft een grote wijsheid in zich. Hier worden emoties opgeslagen en bevrijd. Het lichaam liegt niet. Samen volgen we een pad waarbij uw lichaam ons leidt. Het doorbreken van spanning/blokkades door bijvoorbeeld bewustzijnsoefeningen of massage kan een enorme helderheid geven. U zult sensitiever worden, meer energie krijgen en beter aanvoelen wat goed voor u is.

Bij lichaamswerk kunt u denken aan de volgende begeleidingsvormen: Massage (holistisch), craniosacraaltherapie, ontspannings- en ademhalingsoefeningen, mindfulness, aarden, bewustzijns-oefeningen, yoga-oefeningen en andere houdings- en bewegingsoefeningen.